8/07/2016

Kurkuma (kurkumina) – przyprawa, kosmetyk czy lekarstwo XXI wieku

Ponieważ post z opisem właściwości i zastosowania sody oczyszczonej bardzo się Wam spodobał, dzisiaj postanowiłam opisać kolejną perełkę z kuchni, którą możemy wykorzystać niekoniecznie tylko do gotowania.
Kurkuma jest rośliną z rodziny imbirowatych. Do użytku przeznaczony jest jej starty korzeń. Jest ona przyprawą popularną w krajach azjatyckich. Kurkuma (a zwłaszcza jej składnik kurkumina – polifenol o właściwościach leczniczych) nadaje żółto-pomarańczowy kolor.
Ma ona szerokie spektrum zastosowania nie tylko leczniczego, ale również w kosmetyce.


ZDROWIE

Problemy trawienne - Kurkuma wykazuje właściwości żółciopędne, działa łagodnie przeciwzapalnie, przeciwbakteryjne i rozkurczająco. Pomaga przy dolegliwościach żołądkowych.
Wspomaga pracę mózgu - Kurkuma może przyspieszać procesy naprawcze w ludzkim mózgu. Pobudza namnażanie i różnicowanie komórek nerwowych w mózgu oraz może wspomóc naprawę mózgu po chorobie lub urazie.
Wzmacnia odporność i zwalcza infekcje - zawarta w kurkumie kurkumina może znaleźć zastosowanie w leczeniu infekcji wirusowych. Hamując namnażanie wirusa, może zarówno poprawić samopoczucie pacjenta, jak i ułatwić działanie właściwych środków przeciwwirusowych.
Choroby oczu – kurkuma pomaga przy leczeniu zespołu suchego oka, zapaleniu spojówek czy nawet jaskry.
Obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi – ale to zostało na razie przetestowane na zwierzętach laboratoryjnych.
Kurkuma pomaga również w leczeniu trudno gojących się ran i blizn.


KUCHNIA

Kurkuma to jedna z powszechnie używanych przypraw w krajach Bliskiego Wschodu, czy azji. Jest praktycznie kluczowym składnikiem musztardy i sosu Worcestershire. Mielona kurkuma to doskonały dodatek do potraw duszonych, zup i ryżu. Spróbujcie dodać ją do rosołu czy też ugotować na obiad ryż z dodatkiem tej przyprawy. Nie tylko wzbogaci smak, ale doda potrawom piękną, złotą barwę. Należy również pamiętać żeby nie przesadzać z jej ilością 1/8-1/4 łyżeczki wystarczy swobodnie na 4 porcje obiadowe.

 
KOSMETYKA

Kurkumę wykorzystuje się do barwienia pomadek, podkładów do makijażu czy także płukanek do włosów. Olejki z kurkumy są również wykorzystywane w przemyśle perfumeryjnym, gdzie nadają  orientalną nutę zapachową.
Jeśli chodzi o właściwości pielęgnacyjne sama przetestowałam na sobie maseczkę z 1 łyżeczki kurkumy rozmieszanej z odrobiną jogurtu czy maślanki. Przez 2 tygodnie codziennie moja cera odzyskiwała zdrowy koloryt i poprawę nawilżenia skóry. To działa!
Taka maska ma również właściwości antyseptyczne więc dodatkowo nadaje się do pielęgnacji cery trądzikowej czy przetłuszczającej się.
Stosowałam również pastę do zębów z oleju kokosowego wymieszanego z kurkumą. 
Jej właściwości były powiedziałabym nawet, że lepsze niż przy zastosowaniu past tradycyjnych, poza tym, że zapach i smak mogą co niektórych zniechęcić, żeby były ładnie doczyszczone i rozjaśnione, a zapach w ustach zneutralizowany.
Generalnie powiem Wam, że kurkuma jest świetna i warto na temat jej zastosowania poczytać więcej. Nie podawałam w tekście konkretnych przepisów tylko dlatego, że wydaje mi się, że jak ktoś chce się za taką pielęgnację zabrać powinien nieco informacji sam poszukać, żeby był pewien tego co będzie robił ze sobą, swoja twarzą czy organizmem.


Na koniec jako ciekawostkę pokaże Wam ile bogactwa znajduje się w tym niepozornym proszku.
Wartości odżywcze zmielonej kurkumy (w 100 g/w 1 łyżeczce, tj. 3 g)
Wartość energetyczna - 312/9 kcal
Białko ogółem - 9.68/0.29 g
Tłuszcz - 3.25/0.10 g
Węglowodany - 67.14/2.01 g (w tym cukry proste 3.21/0.10)
Błonnik - 22.7/0.7 g


Witaminy Minerały Kwasy tłuszczowe
Witamina C – 0.7/0.0 mg
Wapń – 168/5 mg
Nasycone - 1.838/0.055 g
Tiamina – 0.058/0.002 mg
Żelazo - 55.00/1.65 mg
Jednonienasycone - 0.449/0.013 g
Ryboflawina –0.150/0.004 mg
Magnez - 208/6 mg
Wielonienasycone - 0.756/0.023 g
Niacyna - 1.350/0.041 mg
Fosfor - 299/9 mg
Tłuszcze trans - 0.056/0.002 g
Witamina B6 -0.107/0.003mg
Potas - 2080/62 mg
-------
Kwas foliowy - 20/1 µg
Sód – 27/1 mg
-------
Witamina K - 13.4/0.4 µg
Cynk - 4.50/0.14 mg
-------
Witamina E – 4.43/0.13 mg
-------
-------

I jak  uważacie warto czy nie poeksperymentować z kurkumą?


Wykorzystane źródło: www.poradnikzdrowie.pl i materiały znalezione w internecie.
 Źródło danych tabeli: USDA National Nutrient Database for Standard Reference